Patrullhundkurs 2016, here we come!!

YES!!! Vi klarade inträdesprovet!!! Så nu blir det mycket träningar då lydnadsbiten bedöms redan i april. Då ska han sätta full pott på:
-Linförighet 
-Fritt följ
-Inkallning
-Läggande
-Platsliggning 5 minuter med 4 skott
-Hopp över hinder
-Framförgående
Så Jennifer har skrivit ett inlägg på klubbens sida om att vi behöver en expert på moment framförgående.
Imorgon ska vi träffa en tjej som har koll på momentet, men vi har även en till som gärna hjälper till.
 
Mer om inträdesprovet:
Dagen började tidigt, 6:15 gick vi upp och gjorde oss iordning för dagen. Man var så nervös så att man nästan sket på sig! Vi skulle mötas på Enköpings BK klockan 8. 
Vi fick veta att vi skulle delas in i 3 grupper då det var 20 personer som skulle göra inträdesprovet, bara 14 skulle bli insläppta på kursen. Så jag och Jennifer pratade ihop oss och valde att ta skotten sist på dagen, då hon var mest nervös över det momentet, och jag var mest nervös över bastjänsten så vi körde bland de sista bilarna. 
Vi körde några kilometer och sen fick vi 7 som var sist i ledet stanna. Där skulle vi gå en patrullstig, som enligt ledaren var några 100m, men uppskattade det till max 60m.
När det var Enzos tur så märkte han inte ens ljudet från en figge, men vinden tog han!
 
När alla gått med sina hundar så åkte vi vidare någon kilometer till och fick parkera bilarna. Vi fick där vänta ett tag då gruppen som var där inte var klara. Så då blev det en del snack! Jag fick höra en del om GU-Fen bland annat. Det fanns en tjej där som både jag och Jennifer tyckte var dryg. Antar att hon försökte för mycket, och därför sa hon korkade saker och var allmänt konstig. Hennes hund, som är en hittehund från Chile skulle göra inträdesprovet. Hon visste inte heller den exakta åldern på hunden eller vad den var en korsning mellan, och hade dessutom bara haft hunden i 3 månader!! De gick ju inte vidare såklart.
 
Men tillslut blev det vår grupps tur att går igenom hantering, skott och bas. Tar allt från början:
Vi gick till 2 domare och Enzo fick hälsa. De ville nu se om han tar kontakt med människor och hur han handskas med nya personer. Skytten var utplacerad. Tyvärr tyckte Enzo att bilarna var mer intressanta än domarna. Han ville börja leta NW.
Sen gick vi till en plats mittemot där domarna stod, och där skulle det bli ett kort lydnadspass med momentet linförighet. Tyvärr fann Enzo sin plats efter ett tag då han tyckte att omgivningen var intressant. Sedan var det dags för skottprov både under lek och under passivitet. Detta klarade han galant!! Sen var vi klara med vår egen del, senare skulle alla hundar ligga i bastjänst.
 
Dags för basen, mitt orosmoment! Vi gör till skogen och får beta att vi ska placera hundarna vid ett träd som har en blå/vit snitsel. Där fanns en uppkopplingslänk och jag la ut liggunderlag åt Enzo som han kunde ligga på. Sedan sa jag "ligg" och kopplade upp honom. Sedan fick vi gå iväg och domarna stannade hos hundarna. Vi var borta 20 minuter, och under tiden var det hundar som skällde och ylade, men jag hörde inte Enzo!! När vi fick gå tillbaka så låg Enzo på samma plats som han låg på när jag lämnade honom. Han låg och tittade på mig, och satte sig upp när jag belönat honom liggande. Snacka om att man var stolt!!
 
Sen var det att åka tillbaka till klubbstugan och vänta på besked. Vi satt inne i stugan ca 90 minuter medan domarna diskuterade hundarna under dagen.
Tillslut kom de in och meddelade oss att alla 14 som satt där inne var godkända!!
 
Detta firades med fotografering och sedan åt jag och Jennifer på Pizza Hut. Nu var vi riktigt glada!!!!
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

dreamfairysenzo.blogg.se

En blogg om min Schäfer Enzo

RSS 2.0