Nosework träning i Sala

Idag har vi varit iväg på NW träning i Sala. Vi började klockan 10 och åkte hem vid 16:30. Under dagen hann vi med 8 olika sök:
- inomhussök (uthållighet (1), mörker (1), butik (1))
- behållarsök (3)
- utomhussök (1)
- fordonssök (1)
Eftersom Enzo tappat motivationen lite på sistone så struntade jag i markeringar idag. Och då blev det hela mycket roligare! 
Fordonssöket kunde gått bättre, men han hittade doften! Men jag anser att han ska fokusera mer på uppgiften än att kolla omgivningen. Därför körde vi bara 1 av 3 fordonssök idag.
Mörkersöket var helt nytt för oss! Kul var det också, men svårt när man inte ser så mycket. Även fast man hade pannlampa (som lös svagt) så fick man vara noga med att se var man satt fötterna och samtidigt hålla koll på hunden. Det tog en liten stund, men han hittade doften!
Uthållighetssöket var ett STORT inomhussök med utsugsluft där EN doftkälla fanns. Hela området var 150 kvm och fullt med träskivor och staplar med trä som Enzo skulle söka igenom. Vi började med koppel på, men när han gick sicksack beslöt jag mig för att koppla loss honom, då fick han en jävla fart! Helt plötsligt var han i ett hörn och visade att där någonstans fanns gömman. Så jag tog honom till mig och skickade iväg honom igen, då fann han doften! Min duktiga kille!!
 
Det var 3 olika behållarsök under dagen. Detta är hans gren! Där är han alltid säker. Ett behållarsök var med kartonger, en annan var med rör (plockepinn) och det tredje var med leksaker, blomkrukor och koner. 
 
I vår ska det bli KM med Michael som domare. Det kommer bli kul för då är det säkert flera från klubben och gruppen som kommer tävla. Jag vill egentligen inte tävla förrän NW blir en officiell tävlingsform. Men ett KM vore kul att vara med på!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

dreamfairysenzo.blogg.se

En blogg om min Schäfer Enzo

RSS 2.0