Framförgående

Tänkte skriva lite om momentet "framförgående". Även hur vi har tränat in momentet än så länge.
 
Först provade jag att placera ut leksaker som inte låg på marken utan låg på en sten eller uppe i ett träd. En leksak på plats A, och en annan på plats B. Detta funkade inte alls!! Han såg inte leksakerna då de låg en bra bit framför oss så han hade aldrig ett bra riktmärke.
 
Så jag testade att lägga en leksak på en bänk, och så gick vi ca 20 meter därifrån. Han såg då leksaken tydligt och drog sig fram när jag sa "föööre". Detta gjorde vi några gånger och sedan la jag till "stanna" precis innan vi kommit fram till leksaken. När han stannat, så fick han belöning.
 
Vid ett annat tillfälle glömde jag leksaken när vi var ute så jag la en godis på en sten som han följde med och såg att jag la den där. Sedan gick vi iväg ca 30 meter och så vände vi och jag kommenderade "före", och han gick fram snabbt. Samma procedur som med leksaken så fick han stanna innan han fick belöningen.
 
Längre fram när detta funkade så provade jag att bara kommendera när vi var ute, och shit vad snyggt han gick!! Han gick genast iväg från min sida och rakt fram. Vid "stanna" kommandot stannade han, men tittar bak mot mig ibland.
 
Så nu går han fram på kommando och stannar på kommando. Nu är det bara draget i kopplet som ska förbättras och att inte vända sig om vid halten.
 
Men vi är på god väg!!!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

dreamfairysenzo.blogg.se

En blogg om min Schäfer Enzo

RSS 2.0